Att köpa och äga kolonilott

Örnsro koloniområde arrenderas av Örebro kommun och omfattar 20.700 kvm. Det är indelat i 80 kolonilotter. Normaltomten är på 180 kvm och på samtliga lotter finns kolonistugor.

Dricksvatten finns att hämta på fyra ställen och åvatten är framdraget till samtliga lotter. Föreningsstugan är kolonins naturliga mötesplats, där finns mikrovågsugn och kylskåp för korttidsförvaring. Stugan kan hyras av kolonins medlemmar.

Intresseanmälan

Om du är intresserad av att köpa kolonilott på vårt område besök gärna våra Öppna söndagar. Då kan du titta runt på området och skriva upp dig på vår intresseanmälningslistan i föreningsstugan. Har du tur är det även visning av kolonilotter som just då är till salu!

Du kan också anmäla dig till intresseanmälningslistan via kontaktformuläret under fliken Kontakt här på hemsidan. Av respekt för de som står i kö är listan enbart tillgänglig för den som ska sälja. Intresseanmälningslistan nyttjas av många, men medlemmarna har rätten att sälja till vem som helst, så håll även koll på till exempel Blocket och annan annonsering i lokal media.

Kolonilotter till salu läggs, om kolonisten som ska sälja så önskar, på startsidan här på hemsidan.

Innan en försäljning måste kolonisten först kontakta styrelsen som ska godkänna köparen innan affären avslutas.

Tre kriterier gäller vid köp av kolonilott:

• Ny medlem ska läsa igenom och ställa sig bakom stadgar, ordningsregler och miljöhandbok (dokumenten ligger i högerspalten). Därefter ska ett arrendeavtal med koloniföreningen skrivas under och inträdesavgift till föreningen ska betalas. Arrendeavtalet med koloniförerningen gäller för nyttjanderätten till kolonilotten. Avtalet gäller i fem år och förlängs med fem år i taget, under förutsättning att det inte sagts upp enligt gällande uppsägningsvillkor i avtalet.
  • Medlem ska vara skriven i Örebro kommun.
  • Ny medlem ska visa engagemang för föreningen, kolonilotten och stugan samt den odlingstradition som kolonilivet bygger på.

Överlåtelse till annan familjemedlem

Kolonilott kan, enligt stadgarna, överlåtas till annan familjemedlem. Då kontaktas styrelsen. Ingen ny inträdesavgift betalas in, men nytt arrendekontrakt ska tecknas med familjemedlemmen som tar över.

Kontakta styrelsen om du undrar över något!

Avtal, stadgar, ordningsregler och miljöhandbok

• Miljöhandboken, (uppdaterad version antagen vid Örnsro Koloniförenings årsmöte 17 mars 2024)